יום שבת, 1 בדצמבר 2012

אם יש ספק, דחוף אותו מאדן החלון!

שלום רב ודברי הבלים!
כרגיל, אני כותב את חוויותיי הרבה אחרי שחוויתי אותן.

והפעם: משיכה ודחיפה של פילם.
או באנגלית: משיכיישן ודחיפיישן של פילם.
או באנגלית אמיתית: Push and Pull Film Processing.

הגדרה!
"דחיפת פילם" הוא תהליך הכולל הצבת קניסטר (או קסטה בשפה הישראלית) הפילם על אדן החלון, ולאחר מספר דקות שבהן הפילם התרגל למצב החדש, בשקט-בשקט מתקדמים אליו מאחורי הגב ודוחפים אותו אל עבר החוץ אל תוך רחמיו של כוח הכבידה. לתהליך "דחיפת הפילם" יש תהליך נגד הנקרא "משיכת הפילם" בו מבצע הדחיפה (בדר"כ) לוקח חבל קטן, מכין לאסו ותופס את הפילם בטכניקה מדהימה שנייה אחת לפני שפוגע בקול חבטה עמומה באמא אדמה.


עץ קייסריתי בניגודיות מרעננת
הגדרה אמיתית (ומשעממת)!
"דחיפת פילם" הוא תהליך הכולל פיתוח יתר של הפילם על מנת לפצות על חשיפת חסר (יש מילה כזאת, נכון?) במילים אחרות:
מצלמים/חושפים פילם עם רגישות של 100 (ISO) כאילו מצלמים/חושפים פילם עם רגישות של 400 (ISO), כלומר דחיפה של 2 מדרגות (אפשר יותר, אפשר פחות).
התוצאות הן ניגודיות גבוהה יותר, גרעיניות גבוהה יותר ואובדן קטן של איכות (איכות זה לאנשים חסרי חזון)."משיכת פילם" הוא תהליך בדיוק הפוך.

מה שטוב בדחיפת פילם זה שניתן לצלם עם פילם בעל רגישות נמוכה, 100 לדוגמא, במצבים בלי הרבה אור שדורשים פילם בעל רגישות גבוהה יותר.


אז, לסיפורינו.
ביוני החלטתי לנסות דחיפת פילם. אם אני לא טועה התעורר בי הרצון הזה אחרי שראיתי צילומים של ויויאן מאייר שהם, קודם כל, נהדרים מבחינת הנושא והקומפוזיציה, ומעבר לכך הם חדים ורווים בצבע (שזה יוצא מן הכלל לצילום שחור-לבן). מה שאני רוצה לומר בזה, שהגוונים פשוט קופצים מתוכם ונראים חיים מאין כמותם. כמובן, שצילומים נפלאים כאלו יש להמון צלמים, אבל משום מה אחרי שראיתי את הצילומים שלה לא יצאה לי מהראש המחשבה שהצילומים שלי נראים "שטוחים" למדי (כמובן שזה קשור בין השאר גם לאיכות הפילם והעדשה).

גרעיניות גבוהה, כינרת, יולי, 2012

לויויאן מאייר הייתה רוליפלקס נפלאה שלי לא הייתה (ועדיין אין) ופילם איכותי (שלפעמים יש לי). אז מטעמים פיננסיים ואומנותיים (בעיקר פיננסיים) החלטתי לדחוף Lucky SHD 100 B&W, שעלה לי תשעה שקלים, לרגישות 400. את הלאקי טענתי ל-Olympus Trip 35, שקיבלתי. כך יצרתי פוש אומנותי בעלות של תשעה שקלים.

מכיוון שהאולימפוס טריפ היא מצלמה אוטומטית, שמחשבת את החשיפה בעצמה, הדבר היחידי שהייתי צריך לעשות זה להגדיר במצלמה שהפילם שטענתי לתוכה הוא בעל רגישות של 400 ולא של 100 (אבל אל תגידו לה שעשיתי את זה). אם המצלמה אינה אוטומטית או שאין אפשרות להגדיר בה את רגישות הפילם פשוט צריך לחשוף את הפילם איך שתרצו להתייחס אליו. נגיד והפילם בעל רגישות של 200 (ISO) ואתם רוצים לדחוף אותו ל-800 פשוט תתייחסו אליו כאילו זה פילם 800 ותחשפו בהתאם.


דחיפה מ-100 ל-400, 20.06.2012


צילמתי להנאתי, ופיתחתי את הפילם (גם כאן הטכניקה פשוטה, מפתחים את הפילם לפי הרגישות האמיתית שלו. מי שלא מפתח לבד פשוט מביא את הפילם לחנות מבלי לתת הוראות מיוחדות למפתח, כי אין בהן צורך). הפילם נדחף מרגישות 100 ל-400 וקיבלתי גרעיניות גבוהה יותר שהוסיפה לתמונות  מראה פיפטיזי. יש כאלו שאוהבים גרעיניות, יש כאלה שטעמם נוטה לחלקות של טוסיק תינוקי. ולבסוף (!) קיבלתי את הניגודיות הגבוהה שלה ייחלתי.


ניגודיות גבוהה, עלה במג'רסה, יולי 2012
קצת גבולות
הפילם שנדחף מרגישות 100 לרגישות 400 הראה בתמונות מסויימות גרעיניות גבוהה מאוד שאני מאוד אהבתי, אבל יש כאלו עם טעם שונה, כמו שכבר כתבתי. אז פשוט כדאי לנסות ולבדוק איפה גבול הטעם הטוב מבחינתכם. מצד שני, Lucky SHD 100 B&W 35, הוא הפילם (בקטגוריות ה-35 מ"מ) הכי זול בעולם, לפחות ממה שאני יודע. מן הסתם שניסיונות למתוח את יכולותיו לפעמים לא יצאו לטעמכם. פילם אחרים, איכותיים יותר ולא בעלי מחירי רצפה כמו הלאקי, יעשו (כמעט) כל מה שתרצו מבלי להשתעל. אח, הדברים שכסף יכול לקנות...

באוקטובר, ניסיון דחיפה שני שלי עם אותו סוג פילם רק במצלמה אחרת - Olympus XA2, מ-100 ל-800 גם הצליח, אבל הרגשתי שהוא כועס עליי, על כך שדרשתי ממנו כך-כך הרבה... צילמתי איתו ברחוב בלילה, ו-2-3 תמונות פשוט לא יכלו לשאת את החושך וצד אחד של הפריים הראה צבע שחור לא טבעי. ועם זאת, גם דחיפה כזאת גדולה הצליחה, ורוב התמונות בסדר גמור.

לסיכום, מאז יוני, כל פילם שצילמתי אוטומטית עבר דחיפה. לא לדחוף אותו היה נראה אידיוטי כי אחרת הוא פשוט יוצא שטוח ולא מעניין. זה תקף לפחות לגבי Lucky SHD שצילמתי רק איתו בחודשים האחרונים. יכול להיות ש-Ilford וחבריו היותר איכותיים, לא דורשים תמיד דחיפה כדי לספק גוונים מעניינים. ממה אני שאני זוכר כשצילמתי בכמה סוגי Ilford לפני חצי שנה או יותר התוצאות היו ממש מספקות ובכלל לא חשבתי על דחיפה וכיו"ב. אז המסקנה שלי היא שכשזה מגיע לפילם זול, מומלץ לדחוף/למשוך (או טכניקות אחרות שעוד לא התעמקתי בהם) כדי להוציא גוונים ראוותניים. ומילה אחרונה - כל הנאמר תקף לפילם שחור לבן, עוד לא התנסיתי בדחיפה ומשיכה של פילם צבעוני. בנתיים אני בשלב שבו לא בא לי לצלם משהו שהוא לא שחור לבן.

לילה ויום טוב לכל מאן דביש!

2 תגובות:

  1. אחלה פוסט, אחלה בלוג - תתחדש וברוכים הבאים לצד האפל (דמיין מוזיקה דרמטית וצחוק מרושע ומתגלגל).
    הוספתי לרידר שלי - דרך צלחה!

    השבמחק
  2. היי! תודה רבה לך!
    ד"א, אני קורא כל הזמן בבלוג שלך, אז מפתיע ומשמח לראות תגובה חמה ממך :)

    השבמחק