יום שני, 3 בדצמבר 2012

פילם, שנת 73'

לפני חודש בערך קניתי ב-0 ש"ח פילם ישן שמצאתי בארגז מצלמות הפילם של חנות היד השנייה שאני מבקר בה תכופות. פנטזתי לעצמי שאפתח אותו ואמצא בו אוצרות זהב!
לפני שפיתחתי אותו, רציתי לברר קצת מידע על שנת ייצורו וכדומה בכדי לדעת מתי בערך צולמו התמונות. הפילם היה Kodacolor II. וויקיפדיה סיפרה לי עליו את הדברים הבאים:

"Kodacolor-II was the first of a new generation of Kodak color negative films using the C-41 process. It was designed as a major improvement to meet the needs of the small 13×17 mm negatives used in 110 film for the Kodak Pocket Instamatic cameras.
The film was initially released in 1972 in the 110 size only, so that non-Kodak processing labs would have time to set up lines using the C-41 process. The other sizes were released in 1973."
מה שהיה רלוונטי מבחינתי זו העובדה שהפילם בגרסת 35 מ"מ יצא רק בשנת 1973, אז תאריך הצילום לא יכול היה להיות מוקדם יותר מזה. נחמד היה גם לגלות שזהו הפילם הראשון שפותח בתהליך C-41, כיום פורמט הצבע הכי שמיש בערך (בנוסף ל-E6 - פילם פוזיטיב).
אין לי כימיקלים לפיתוח פילם צבעוני (מה יהיה עם זה, באמת?) ולא רציתי לתת אותו לפיתוח במעבדה. סתם, הרגשתי שבא לי לפתח אותו לבד. חוץ מזה, אם אני מפתח פילם צבעוני בעצמי ללא כימיקלים של C-41, האפשרות היחידה היא: קפנול! ואין דבר יותר כייף מלהכין את המפתח (Developer) שלך בעצמך!
פריים מספר 1

'תהליך הפיתוח' או 'שיר הלל לפילם'
טענתי את הפילם למיכל החושך, הכנתי קפנול מספיק לפיתוח פילם אחד והתחלתי. לא מתאים לי לעשות את זה, אבל לא רשמתי פרטים על תהליך הפיתוח. לדעתי פיתחתי אותו בערך 18:30 דקות. הפילם יכול היה להיות אפילו בן 30-40 שנה, לא הייתה לי דרך לדעת, והנה אני מפתח אותו במפתח שהכנתי בעצמי מקפה. מפתח שגם ככה לא הכי מדוייק כמו מפתחים קנויים. אז, מין הסתם שהציפיות שלי שייצא משהו מכל הסיפור הזה דמו לציפיות שלי שמחירי הדירות במרכז יצנחו.
דעו דבר אחד, אנשי העולם! אומנות פיתוח הפילם בת מאות השנים, גם אם תתפתח מעט בהתאם להתקדמות ההבנה שלנו את עולם הכימיה, תשאר חזקה, מחוספסת ועקשנית כמו ביום היוולדה!
במילים אחרות, הפיתוח הצליח והכל הלך כמו שצריך. כמובן, בהתאם ליושן הפילם. כן, הוא קצת מקולף ומנוקד (בנוסף לקילופים, היו המון לכלוכים גדולים או אולי "נקודות מתות" ללא אמולסיה ולכלוכי אבק מהסורק שלי. הכל נוקה.) כי בטח האמולסיה התעייפה במשך כל השנים שעברו אבל הוא עוד עומד איתן. 
פריים מספר 6

'התעלומה עדיין לא פתורה' או 'אני מנסה להיות בלש'
לפני שאמשיך, וידוי קטן: לא סיימתי לסרוק את כל התמונות. אני יודע, אני יודע... עצלן שכמותי, פויה. אם אין לי את כל התמונות מהפילם הסיכויים שאדע מתי ואיפה צולם קטנים. אבל הנה מה שאני כן יודע: בפריים הראשון של הפילם רואים משפחה יושבת בסוכה. אז זה הרמז הראשון - סוכות. חג הסוכות נחגג בין ט"ו ל-כ"א בתשרי. כלומר, במהלך חודש אוקטובר. אבל, אוקטובר של איזו שנה?
בפריים מספר 6, שבחרתי לעלות, וגם בפריימים אחרים, נראית הילדה (האחות הקטנה?) עם חולצה שעליה כתוב: 'יום הילד 1985'. יום הילד הבינלאומי הוא ה-20 בנובמבר, מה שאומר שהשנה היא 1986 ומעלה כי הילדה לא יכלה ללבוש חולצה שעליה רשום יום הילד הבינלאומי (נובמבר) כשחג הסוכות נחגג באוקטובר. ע"פ מחשבון המרת תאריכים, ט"ו-כ"א בתשרי, התשמ"ז הוא 18-24, אוקטובר, 1986. לכן, אפשר רק להניח שהתמונות צולמו בין התאריכים האלו. מצד שני, הגיוני שהילדה לבשה את החולצה הזאת גם ב-'87, 88', 89' ומעלה או אפילו שהפריים הראשון אכן צולם בסוכות של 86' ושאר התמונות בימים, בשבועות או אפילו בחודשים לאחר מכן.
אין לדעת בבירור...
פרטים נוספים
הפילם הוטען לתוך מצלמה שמצלמת שני תמונות על פריים אחד (מה שנקרא 'Half Frame') או בעלת מצב בחירה כזה. וגם, שכנראה והמצלמה בעלת פוקוס קבוע, כלומר, פוינט אנד שוט. זה נראה די סביר מכיוון שהצלם כנראה חובבן; אין שום קומפוזיציה יוצאת דופן, משחקים עם עומק שדה או חשיפה. לא שצריך לתלות אותו על כך, רק לסקול אותו באבנים (סתם... סתם).
אז, מה למדנו?
א. מאוד יכול להיות שהתשובות לשאלות 'איפה צולם הפילם?' ו-'מי האנשים שמופיעים בו?' עוד תצוצנה בהמשך, כשאסיים לסרוק את כל הפילם (שוב, אני יודע... עצלן).
ב. עדיף שני חתולים ביד וארבעה עכברים בשקית מאשר בננה אחת בפה ומחצית התפוז על הרצפה.
ג. אני חייב לעשות משהו עם החיים שלי...
להתראות בשבוע הבא!

2 תגובות: